Witaj Przyjacielu,

jesteś moim ulubionym GOŚCIEM!

Rozsiądź się wygodnie i podróżujmy razem po bezkresnym oceanie ludzkich możliwości.

Czy można żyć lepiej, pełniej, zdrowiej i ciekawiej?

Ja wierzę, że tak!
I postanowiłam, że coś z tym zrobię!


To jest strona o edukacji. O edukacji niekonwencjonalnej, ciekawej. Niekoniecznie regularnej i systematycznej, ale na pewno twórczej i zabawnej.

A o domowej w szczególności. Piszę ją jako mama dwojga dzieci nauczanych tą metodą .

Jeśli jesteś rodzicem, który troszczy się o swoje dziecko , i dla kórego system szkolny nie ma oferty edukacyjnej, lub jeśli jesteś nauczycielem i czujesz, że w sobie pasję do nauczania a system szkolny Cię ogranicza, to zapraszam Cię do lektury mojego bloga.

Zamieszczam tutaj moje osobiste przemyślenia, różne informacje, rozwiązania wynikające z doświadczenia oraz porady czysto praktyczne,

nie stanowiące porad prawnych, finansowych, psychologicznych.

Jeśli chcesz skorzystać z jakiegoś artykułu , to zwyczajnie poproś o zgodę.



niedziela, 28 marca 2010

Podstawa PROGRAMOWA Język Polski klasy I-III SP

Edukacja polonistyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania.

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych.

Uczeń kończący klasę I:

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
  • a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,
  • b) w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dosto sowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,
  • c) uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkol nym, także inspirowane literaturą;

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:
  • a) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy, 
  • b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
  • c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
  • d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,
  • e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,
  • f) korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;

3) w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:
  • a) uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera    literackiego lub wymyślonego 
  • b) rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence,
  • c) odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy

  

TREŚCI NAUCZANIA; szczegółowe na koniec klasy III szkoły podstawowej

  
Edukacja polonistyczna. Uczeń kończący klasę III:

1) korzysta z informacji:

  • a) uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji,
  • b) czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edu kacyjnym i wyciąga z nich wnioski,
  • c) wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym,
  • d) zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki; potrafi z nich korzystać;

2) analizuje i interpretuje teksty kultury:

  • a) przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi,
  • b) w tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów,
  • c) czyta teksty i recytuje wiersze, z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji,
  • d) ma potrzebę kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci, czyta wybrane przez siebie i wskazane przez nauczyciela książki, wypowiada się na ich temat,
  • e) pod kierunkiem nauczyciela korzysta z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych;

3) tworzy wypowiedzi:

  •  a) w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie, 
  • b) dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych,
  • c) uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych,
  • d) dba o kulturę wypowiadania się; poprawnie artykułuje głoski, akcentuje wyrazy, stosuje pauzy i właściwą intonację w zdaniu oznajmującym, pytającym i rozkazującym; stosuje formuły grzecznościowe,
  • e) dostrzega różnicę pomiędzy literą i głoską; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście, 
  • f) pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii), dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną,
  • g) przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.

ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI

Edukacja polonistyczna. W początkowym okresie nauki kontynuowany jest  rozpoczęty w przedszkolu proces kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania i pisania. Umiejętności te kształtuje się według wybranej metody, dbając o łączenie czytania z pisaniem. W klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. Trzeba też pamiętać o tym, że klasa I jest pierwszym etapem nauki czytania i pisania, a umie jętności te są intensywnie kształtowane w klasie II i III tak, aby uczniowie kończą cy klasę III  wykazali się umiejętnościami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego.

Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkolnej). Dobór utworów ma uwzględnić następu jące gatunki literatury dziecięcej: baśnie,

bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komi ksy – przy wyborze należy kierować się realnymi   umiejętnościami czytelniczymi dzieci, a tak że potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi. Dzieci powinny uczyć się na pa mięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz